SoPure: biologisch en puur

img_9876

Voor de liefhebbers van pure chococolade zijn de RAW repen van SoPure een echte aanrader. De variant met toevoeging van moerbeien vond ik er niet alleen apart uitzien, maar was qua smaak voor mij ook de lekkerste!

SoPure RAW Chocolate wordt bereid met zorgvuldig geselecteerde biologische ingrediënten. De cacao die gebruikt wordt, komt van kleine biologische boeren uit Ecuador en wordt op lage temperaturen verwerkt. Op deze manier blijven de goede eigenschappen van chocolade bewaard.

SoPure Raw Chocolate zit vol antioxidanten die het lichaam beschermen tegen stoffen die de gezondheid ernstig kunnen schaden. Daarbij bevorderen ze een gevoel van ontspanning en hebben een positief effect op ons humeur en op onze emoties.

Wil je jezelf of iemand anders met een delicatesse verrassen, dan heeft SoPure buiten de repen om nog iets lekkers te bieden. Heerlijke balletjes met daar omheen pure chocolade. Er zijn 5 varianten: moerbei, hazelnoot, cranberry, kaneel-amandel en rozijn. Daarnaast zijn de doosjes, waarin de chocolade is verpakt, mooi vormgegeven en is de beschrijving met inhoud goed leesbaar.

De amandelen omhuld met rauwe pure chocolade en bestrooid met kaneelpoeder vond ik bijzonder en sterk van smaak. De smaak komt het meest tot zijn recht als je er niet op bijt en een balletje langzaam laat smelten in je mond. Deze variant leent zich er uitstekend voor om op een schaaltje te presenteren als je visite hebt.

001464302_002_378976_708001464534_001_381844_708

De rozijnen omhuld met rauwe chocolade waren mijn favoriet. Het doosje (125 gram) stond naast de computer en ik kon er gewoon niet vanaf blijven, zo lekker!
SoPure is verkrijgbaar bij Albert Heijn. De doosjes kosten 2,79 en de prijs van een reep bedraagt 1,99. Hiervoor heb je dus een geheel biologisch en puur product!

Chocola is heel gezond. Maar hoeveel en welke chocola kun je het beste eten en welke effecten zijn te verwachten? (bron: Lifescript)

Cacaoboon

Dat chocolade zo gezond is hebben we te danken aan de cacaoboon. Deze boon is rijk aan antioxidanten in de vorm van flavanoïden en gezonde mineralen als magnesium, resvervatrol, tryptofaan en anandamide. Cacao bevat meer antioxidanten dan b.v. groene thee en blauwe bessen.

Welke chocolade?

Chocolade wordt gemaakt uit een mengsel van cacaoboter, melkpoeder, melk, cacaomassa, suiker en smaakstoffen zoals vanille. Bij pure chocolade wordt geen melkpoeder toegevoegd en bij witte chocolade geen cacaomassa.

Suiker en vet

Een minpuntje van chocolade is natuurlijk dat het zo veel suiker bevat en vet. Daarom geldt: hoe puurder de chocolade en hoe hoger het cacao gehalte, hoe beter. Pure chocolade bevat tenminste 54% cacao. Maar er zijn ook repen chocolade met een percentage cacao van 87%.

Hoeveel chocolade?

Duits onderzoek, gepubliceerd in het Heart Journal in 2010 raadt aan om niet meer dan 200 gram pure chocolade (82%) per week te eten om de positieve effecten ervan te ondervinden.

Waarom is pure chocolade zo gezond?

Chocolade is rijk aan antioxidanten. De antioxidanten die chocola zo gezond maken zijn flavanoiden. Maar, helaas is er een grote maar. Die flavanoiden bevinden zich in rauwe cacao. Als chocolade verhit wordt, om er bijvoorbeeld repen van te maken, wat bij de meeste merken gebeurt. Of als je er koekjes van bakt, dan gaan die gezonde eigenschappen achteruit. Als je dus zo veel mogelijk van de gezonde eigenschappen van chocola wilt genieten, dan koop je rauwe chocolade of repen die op lage temperatuur zijn bereid. Voor de echt gezonde chocolade zul je dus op zoek moeten in natuurvoedingswinkels of bijvoorbeeld op sites waar ze raw food verkopen.

Cholesterol

De flavanoiden in chocolade zorgen er voor dat je goede cholesterol (HDL) stijgt en je slechte cholesterol (LDL) daalt. Bovendien zorgt het ervoor dat je bloedvaten iets verwijden en je bloed verdunt. Het helpt voorkomen dat je aderen dichtslibben waardoor de kans op hart- en vaatziekten kleiner wordt.

Tegen hoesten

Je kan een hoestdrank nemen als je lang moet hoesten, maar je kan ook eens wat chocolade proberen. De stof theobromine blijkt de hoestprikkel te verminderen. Je moet daarvoor 1000 mg theobromine binnenkrijgen. Dat zit in 80 g pure chocolade of zo’n 500 g melkchocolade.

Diabetes

Engels onderzoek gepubliceerd in het British Medical Journal in 2011 heeft aangetoont dat als je vaker dat twee keer per week pure chocolade eet, het risico op Diabetes type 2 aanzienlijk verkleint.

Gewicht

Een Canadese studie toonde aan dat mensen die 5 keer per week ong 30 gram pure chocolade aten, een betere BMI (Body Mass Index) hadden.

Hersenen

Chocolade blijkt goed te zijn voor de hersenen. De flavonoïden zorgen voor een betere doorbloeding van de hersenen en dat zorgt ervoor dat het geheugen beter werkt. En dat geldt niet speciaal of alleen voor ouderen, ook als je jong bent kan dit helpen. Studenten die warme chocolademelk dronken met 500 mg flavanoiden, waren beter in het oplossen van wiskundige problemen.

Ontspanning

Chocolade helpt je ontspannen. Een onderzoek van Nestlé wees uit dat als personen met veel stress twee weken lang iedere dag een kleine hoeveelheid pure chocolade aten, de hoeveelheden van de stresshormonen cortisol en catecholamine afnamen.

Beter humeur

En tenslotte, maar zeker niet onbelangrijk: chocolade verbetert je humeur. Door het eten van chocolade wordt de aanmaak van opwekkende stofjes in je hersenen gestimuleerd zoals endorfinen en dopamine. Samen met de theobromine en de caffeïne voel je je na een paar stukjes chocolade al snel een stuk vrolijker.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s