Onze reis naar Tenerife was in een woord: fantastisch!

Via tijdschrift Vriendin mocht ik samen met mijn man als reporter voor Neckermann naar het Canarische eiland: Tenerife. Alles omtrent de reis werd door Neckermann geregeld. Wij hoefden ons enkel bezig te houden met het pakken van onze koffer! Om het eiland goed te kunnen verkennen, kregen we ook nog eens een huurauto tot onze beschikking. Het kon gewoon niet mooier, wat was ik blij met deze prijs!

Zaterdag 4 juni was het zover. Na onze vlucht reden we opgetogen in onze auto bij het vliegveld vandaan, reuze benieuwd naar alles wat nog zou komen. Het was even zoeken, maar na een half uur kwamen we op de plaats van bestemming aan. Bij de receptie van ons aparthotel El Duque in Adejè werden we vriendelijk ontvangen. We kregen niet alleen één van de mooiste kamers toegewezen, maar we mochten ook een week lang verblijven op basis van All Inclusief. Toen we na een poosje met een drankje op ons balkon zaten te genieten van het mooie uitzicht, moest ik echt even in mijn arm knijpen om te kijken of ik niet droomde! Wat waren we toch geluksvogels!

De volgende dag gingen we meteen op pad en bezochten we de stad Santa la Cruz in Oost Tenerife. Al op grote afstand werd onze blik getrokken door het enorme operagebouw; de Auditorio. Het was leuk om er omheen te wandelen en een kijkje te nemen bij de kade waar het vol ligt met rotsblokken die beschilderd zijn met portretten van internationale beroemdheden. De stad zelf sprak ons niet aan dus die hebben we verder niet bezichtigd.

Daarna vervolgden we onze route naar wat verluidt één van de mooiste stranden van Tenerife moet zijn: Las Teresitas. Het witte strand én de aanwezigheid van palmbomen heeft een tropische uitstraling, maar door de enorme weekenddrukte op de weg hebben we de kans om dit met eigen ogen te aanschouwen aan ons voorbij laten gaan. Na de drukke autowegen rond Santa la Cruz belandden we in het noordoosten waar we een route met haarspeldenbochten volgden door het schitterende Anaga Gebergte. Het gebied heeft een mooie flora, diepe dalen worden afgewisseld met prachtige groene bergen. Bij het toeristische punt Cruz del Carmen bevindt zich een uitkijkpunt met een panoramisch zicht over La Laguna. Voor de wandelliefhebbers starten daar verschillende wandelroutes en voor mensen met kleine kinderen of die misschien slecht ter been zijn, is er een leuke korte wandelroute over houten vlonders.

Een absoluut hoogtepunt tijdens onze vakantie was onze boottocht op maandag langs het indrukwekkende Masca gebergte vanuit de toeristische plaats Los Gigantes. Een bezoek aan deze toeristische plaats met zijn enorme rotspartijen en ruige zee was echt de moeite waard.

In de haven boekten wij een twee uur durende boottocht bij ‘Masca Express.’ Zij garanderen voor 100 % dat je dolfijnen ziet en tot onze vreugde werd deze belofte al snel waargemaakt. De dolfijnen die we zagen, zwommen vlak langs de boot en maakten af en toe zelfs een sprong uit het water. Het was prachtig om te zien; ik werd er enorm blij van! Niet veel later zagen we tot onze verbazing ook griends zwemmen. Met hun platte snuit, bol voorhoofd en lengte van zo’n vier meter zwommen ze op een paar meter afstand van de boot. Ik kreeg tranen in mijn ogen van ontroering, het was zo geweldig om deze bijzondere dieren van dichtbij te zien!

Deze springende dolfijn bezorgde mij kippevel!JPG

Deze griend, die wel 8 meter lang kan worden,  zwom vlak langs onze boot; een unieke belevenis die mij diep ontroerde.

Tijdens de boottocht maakten we voor de kust een korte stop bij Playa Masca. Hier kunnen goedgeoefende wandelaars, die de moeilijke tocht wagen door de Mascakloof, zich laten afzetten of met Masca Express regelen dat ze worden opgehaald. Voor de meesten is het namelijk te zwaar om de tocht heen en terug te wandelen, dus dit is de enige manier van vervoer als je een enkele reis door de Barranco de Masca gaat wandelen.

Na deze fantastische ervaring op zee maakten we in het noordwesten een tocht door het adembenemende Teno gebergte naar het pittoreske dorpje Masca.  Via haarspeldbochten reden we langs een prachtig landschap met uitzicht op diepe ravijnen. De natuur hier laat goed zien dat Tenerife veel meer is dan alleen zon en zee!

Op dinsdag stond onze excursie naar het Loro Parque in Puerto de la Cruz gepland. De eigenaren van dit park hebben in Zuid Tenerife ook het waterpark Siam aangelegd dat met zijn grote verscheidenheid aan spectaculaire waterattracties voor de liefhebbers zeker een aanrader is!

Bij aankomst in het park meldden wij ons bij de kassa en legden we uit dat Neckermann voor ons een Premium en Discovery tour had geregeld.  “Voor jullie komt zo iemand die de pers opvangt,” deelde de parkmedewerkster ons mede. We werden inderdaad als echte vips ontvangen en we kregen beiden een goodiebag overhandigd die we later bij het verlaten van het park op konden halen.  Voor ons en andere deelnemers van de Tour was een dagindeling gemaakt zodat we op tijd bij de voor ons gereserveerde shows en lunch konden zijn. Tussendoor kregen we van een Nederlandse gids een rondleiding over het park en liet hij ons onder andere de imposante aquariumtunnel zien waar talloze haaien boven en rond ons zwommen.

Tevens kregen we een kijkje achter de schermen bij het orkaverblijf. Hier zag ik op één meter afstand meerdere malen een orka langs het raam zwemmen. Ik kreeg er kippenvel van, het was zo ongelofelijk indrukwekkend om deze grote beesten van dichtbij te zien! De shows van de dolfijnen en orka’s waren ook bijzonder en spectaculair om te zien en om de zeeleeuwen hebben we erg lol gehad! Aan het eind van de middag waren we een ervaring rijker en konden we terugkijken op een zeer geslaagde dag! Voordat we het park verlieten, informeerden we ook nog even naar onze goodiebags. “O, for the journalists,” zei de parkmedewerkster en met een ‘big smile’ op mijn gezicht bedankte ik haar hartelijk. Naast een prachtig dik magazine ontvingen wij een DVD met alle dieren van het park en fragmenten uit de shows erop. Een prachtige herinnering aan het Loro Parque!

Voor woensdag had ik, met behulp van het voor velen bekende ANWB boekje, een route naar de noordwestkust uitgestippeld om het authentieke dorp Garachico te bezoeken. Het dorp ligt aan de voet van een meer dan vijfhonderd meter hoge klif en vanaf boven kun je werkelijk genieten van een adembenemend uitzicht.

Prachtig uitzicht op het authentieke dorp Garachico.JPG

Garachico vonden wij het mooiste dorp van Tenerife.  Naast natuurbaden zijn er veel mooie gebouwen en leuke straatjes. Verder is er een groot bloemrijk plein waar je heerlijk in de schaduw van een drankje kunt genieten.

Bij Garachico

Daar niet ver vandaan, in het pittoreske Icod de los Vinos, bezochten we de eeuwenoude drakenbloedboom: El Drago.  De naam komt van het sap dat in de bladeren zit. Als je de bast opensnijdt of de bladeren kneust, zie je een roodachtig sap. De bewoners dachten vroeger dat dit drakenbloed was. Tegen betaling is de boom van dichtbij te bewonderen, maar vanaf het plein bij de kerk kun je ook kosteloos van het mooie uitzicht op El Drago genieten.

De schitterende rondrit die we op donderdag langs de vulkaan El Teide maakte, was overweldigend. We zagen het landschap continu veranderen en bij de vele uitzichtpunten keken we onze ogen uit. Het ene moment leken we wel op de maan te staan of zagen we gestold lava en het andere moment stonden we op een vlakte met goud zand, tussen prachtige rotsformaties of middenin een veld met gele struiken. Het landschap was werkelijk ongelooflijk mooi. Als je Tenerife bezoekt, mag je dit gewoon niet missen!

Op de route terug naar Adejè hebben we in het oosten ook nog het dorp Güímar bezocht, waar je Piramides kunt bewonderen.

Eén van de zes te bezichtigen piramides in het dorp Güímar.JPG

Vrijdag bleven we dicht in de buurt en bezochten we de populaire badplaats Playa de Las Américas.  Heel toeristisch, maar vanwege de stranden en de enorm lange boulevard zeker de moeite waard om te bezoeken. In Playa de las Américas vind je een enorm lang en breed zandstrand: Playa de las Vistas. Wat ons meteen opviel was de goede voorzieningen voor gehandicapten. Door verhardingen op het strand is het voor mindervaliden mogelijk om dicht bij zee te bivakkeren onder een grote parasol.

Over de gezellige boulevard hebben we een wandeling gemaakt naar de haven. Als je vanaf daar weer terugloopt en de boulevard blijft volgen, kom je uit bij Playa Camisón. Dit strand loopt geleidelijk af in zee en heeft een mooie promenade met palmbomen waar je na het slenteren heerlijk kunt relaxen op een leuk terras.

Veel te snel werd het alweer zaterdag en dat betekende: koffers inpakken en smullen van ons allerlaatste ontbijt bij aparthotel El Duque.

Qua bezienswaardigheden, het gunstige klimaat, mooie stranden en prachtige afwisselende natuur is Tenerife een echte aanrader! Voor ons was het een onvergetelijke week vol geweldige indrukken, Vriendin en Neckermann nogmaals bedankt!

2 gedachtes over “Onze reis naar Tenerife was in een woord: fantastisch!